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[WIP] Frontera
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tobormory


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MessagePosté le: Sam 9 Avr - 16:08 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Coucou, les amis,

je travaille en ce moment sur un petit projet basé sur The Hardway. Tout a commencé par une bête partie, puis deux et rapidement l'ambiance développée m'a poussé à adapter le super travail de Kobayashi. Je ne pense pas que ça intéressera beaucoup de monde, mais j'ouvre tout de même ce sujet, histoire de me forcer à aller au bout et aussi pour évacuer la frustration du travail en solo.

Je vous livre donc ici l'introduction et je passe en VO comme dans The Hardway Mr. Green
Please be indulgent, it's a first draft Embarassed

Citation:

Frontera
Welcome to the frontier, compadre. Load your gun, get in my Impala 67 and let's deep-six all these damned mariachi things !

What this is all about ?
Frontera is a spin-off  from The Hardway, a game created by the world famous game designer Kobayashi.

The Hardway depicts a world gone to the dogs. Reaganism won the war against liberty, equality and tolerance. It reigns now in its triumphant stupidity. The world is stuck in an everlasting cold war (well not so cold actually). It's a nightmare, or should I say, it would be a nightmare if it happened to be real. Fortunately it's not. It's a role playing game and as such it is a vibrant tribute to action movies of the 70s and the 80s (Oh, my god, the Cannon Group movies !). Ultra-violence, psychotic heroes (but still heroes), anemic storyboard written on a 20 cents stamp, you have it all ! And as a bonus you can even get the sarcasms and the critical sense of John Carpenter. The Hardway is clearly the shit !

If the Hardway is the big picture, then Frontera is the small one. Same rules, same universe, but a different focus. This game is about lowlifes living by the gun on the outskirts of a police state. Drug barons, short-scale smugglers, crooked cops, vengeful fugitives, etc. An entire world of losers struggling for power in the vicinity of a small town surrounded by desert, coyotes and saguaros. Of course Frontera was written with the US-Mexican border in mind, but you can easily locate it in Eastern Europe (the Danube is a good substitute for Rio Grande), Liberia or even a mining colony on Mars. All you need is :
- wide open spaces
- unreliable law-enforcement with limited resources
- tons of uncultivated criminal douchebags who pretend to be lords of this land
- western-like stories about revenge, not-so-easy cash opportunities, innocent people needing protection, meaningless violence and redemption.

In short, Frontera humbly intends to recreate atmospheres taken from a wide variety of  fictions. Here is a far-from-exhaustive list : movies (Sam Peckinpah, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Oliver Stone, Emir Kusturica, Takeshi Kitano), TV series (The Bridge, Hap & Leonard, Fargo), novels (mainly the Bourbon Kid series, but Sam Hawken, Harry Crews and DR Pollock work great too).


You get the picture ? So let's create your hero...

_________________
What is the nature of reality, and why does it have teeth ?


Dernière édition par tobormory le Mer 13 Avr - 20:28 (2016); édité 1 fois
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MessagePosté le: Sam 9 Avr - 16:08 (2016)    Sujet du message: Publicité

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Changelin


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MessagePosté le: Sam 9 Avr - 16:54 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

tobormory a écrit:
 Je ne pense pas que ça intéressera beaucoup de monde, mais j'ouvre tout de même ce sujet




Ah mais si, ça m’intéresse ! En tout cas l'intro est alléchante ! Bon courage  Okay
_________________
Si à 50 ans tu rêves encore de Rolex, alors tu as raté ta vie.

Heureux mari d'une bloggeuse culinaire...
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Kobayashi
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MessagePosté le: Sam 9 Avr - 16:54 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Okay
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tobormory


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MessagePosté le: Dim 10 Avr - 17:03 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Merci de votre soutien. J'ai beaucoup travaillé depuis hier. J'avance doucement, mais j'avance !

Voici ce qui est pour le moment présentable, c'est-à-dire une grande partie du 2e chapitre. Comme vous pourrez le voir, j'ai repris beaucoup de choses du texte original, j'en ai adaptées d'autres (changement d'appellation) et j'ai surtout développé les parties Nigtmare/Trauma et "You met in..." puisqu'il ne s'agit plus d'une équipe de vétérans de guerre.

Citation:




Characters
- Interesting group of people. -Yeah, to Freud, maybe. Armed and dangerous


Creating a character follows 7 steps :
 
1. choose her origin and attribute scores
2. pick her backgrounds
3. pick a nighmare
4. pick a trauma
5. note your and Blood points
6. meet the other characters
7. pick your gun
In order to ensure a smooth process, you can start directly with the sore points (parts 3 and 4). With that drawbacks in mind, it should be easier to create an consistent character.

1. Attributes & Origins
1.1. Attributes
Every character is defined by the following attributes :
Violence : your aptitude to kick ass and chew bubble gum (or other physical action).
Stuff : used whenever you need to drive a car, use a computer or disarm a bomb.
Mojo : how cool and impressive you are.
 
Attributes are rated on a scale of 1 to 6.
Score            
Which means...
1            
Poor bastard
2            
That will do
3            
Not bad
4            
Tough hombre
5            
You're the shit
6            
Best there is

 
To know your character's starting scores now you have to choose her origin.


1.2 Origins
Redneck : you grew up between an Aryan Supremacy compound and death cult cannibals.
 
Ghetto : murders, arson, drug dealing and police brutality. Just another day in the hood.
 
Working Class Hero : aka citizen X. Always hoping to climb a ladder that doesn't exist.
 
Rich Brat : forget all that shit about the silver spoon and your mouth, now you've got a gold plated gun in your hand and still the same rage as when daddy didn't buy you a pony for your birthday.
 
1.3 Starting scores
Use the table below and assign 3 additional points among your attributes. Just so you know, well-rounded characters (3 in all attributes) are like well-rounded people : a bit boring.
 
             
Violence            
Stuff            
Mojo            
Redneck
3            
2            
1            
Ghetto
2            
1            
3            
Working Class Hero
2            
3            
1            
Rich Brat
1            
3            
2            

 
2. Fighting style & Tricks
The frontier is a rough place, dude, you need a fighting style to defend yourself (at least it's what you would say to the cops). Pick one in the list below and while you're at it choose also two tricks. Tricks are what they seem, means to transgress the rules. In addition they are useful to tell more about you.
 
2.1 Fighting styles

- Under construction -

 
2.2 Tricks

- Under construction - Embarassed

 
2.3 Sexploitation
If the character is a woman, she gains the « Foxy Lady » background for free. Get one
bonus die to your Mojo pool whenever the character's appearance might be of use.

3. Nightmare
This is what keeps you awake at night.
1. You took part in a civilian massacre : you didn't want to, but you did anyway.
2. You saw your best friend die : you can still smell his blood on your skin.
3. You accidentally shot a fellow partner : you panicked, he died.
4. You served your sentence in a third world jail : the cries of the tortured still wakes you up at night.
5. You were trapped underground : you've become a little claustrophobic.
6. You got crippled : Blind or one-arm are popular choices. Doesn't change a thing rules-wise.
7. You suffer from night terrors : childhood trauma or mental disorder ? you can't say but that drives you crazy.
8. You accidentally shot an innocent : he really looked like a cop, a nine-year-old cop.
9. You joined the army and served in one of its absurd and dirty wars around the world : patriotism, napalm and fried children... the kind of things hard to forget.
10. You left an accomplice behind : pray that he will never get out jail.
11. You betrayed a drug lord : there is no doubt about his revenge. The only question is how many sicarios he's sent after you.
12. You made a deal with the DA : you're free, your friends are not. How do you spell guilt ?
 
3.1 Redemption
Each time the Nightmare is used, the character gets back all of his Blood points and the player checks one Redemption box. Once all boxes have been checked, the nightmare
fades away and the character cannot use it anymore.
 
4. Trauma
Now find out your trauma. This will tell you why you always get into trouble.
 
1. Raped : you were raped and your therapy involves the use of a shotgun. At short distance.
2. Relative murdered : maybe it was your wife, your father or your cat... however revenge is a dish best served cold.
3. Left for dead : someone tried to kill you and failed. Fatal mistake !
4. Not of this world : the Frontier conceals a bunch of strangeness. There are many rumors about vampires, aliens, chupacabras and so forth. You are vaguely something of that kind. Dream on, you won't get any superpowers ! You're just a weirdo with behavioral disorders.
5. No excuses : whatever doctors want to call it (birth trauma, child abuse...), actually you're nothing but a raving lunatic.
6. The dark side of the spoon : you were a dumbass junkie for years. 
7. Witness : you have seen something you weren't meant to.
8. Ex-convict : you've done time for a crime. Throw 1D12 : 1 – 6 you were framed, 7-12 you committed (murder, pimping, weapon/drug trafficking, bank robbery) and someone sold you out. You spent 1D12/2 years in jail.
9. Bad debt : you owe the wrong guy a ton of cash. All you do is about the money !
10. Desaparecida : your sister or your wife is missing. You plan to raid all the brothels from Tijuana to Matamoros and you're going to make a lot of friends !
11. Abused : they drugged  you to remove one of your organs. Don't be such a wimp ! It wasn't so important and you certainly pleased someone.
12. Guilty likeness : you are the double of a very bad guy who makes very bad things.
 
4.1 Revenge
Invoke your Trauma to get a full load of MOFO points. The player then checks one Revenge box. Once all boxes have been checked, the character's thirst for revenge is quenched and his adventure end here. You must describe a brief flashback of your trauma when you use it.
 
4.2 MOFO points
You start every session with an amount of 12 MOFO points. These points allow your character to break the rules in some way. Each use should come with an appropriate description.
 
- liste d'utilisation des MOFO points inchangée -

 
5. Blood
Blood points measure the character vitality and endurance. He loses Blood points when
he is hurt. All characters start the game with 12 Blood points. At 0 point you're toast.

6. You meet in...
Now it's time for a brainstorming session. Gather your playmates (i.e. your pals, not the big breasted ones, unless you're a very lucky role player) and follow the process below to find out how you meet.
 
6.1 Where and how ?
We met...
D12
in...
during...
1
a federal detention center
a rampage
2
a cantina
the biggest fiesta you ever saw
3
a brothel
a riot
4
an hacienda
a hostage taking
5
the middle of nowhere
a police raid
6
a Mexican Day of the Dead celebration
an armed attack
7
a store (bank, general store, etc.)
a smugglers exchange
8
a condo on the top of a skyscraper
an earthquake
9
the filthiest slum you ever saw
a gang war
10
a plane
an HOMSEC intervention
11
in the queue at a border checkpoint
a terrorist bombing
12
a military laboratory
a free fight contest / a lucha libre competition

 
Discuss together the exact circumstances. Don't be shy ! Make the story larger than life and focus on two questions :
- Why did you be there ? (individual answer, you don't have to be on the same side, nor on either side anyway)
- What happened ? (collective answer)
 
6.2 The outcome
How did it end ?
Roll a die. On a scale of twelve : 1 is catastrophic, 12 is brilliant. Explain why.
 
6.3 Aftermath
Off course you made enemies, as you always do. But this one is the big one. Let your GM roll on the table below to find out who wants you six-feet under. Nope ! He won't tell you anything. Believe my word, you will know soon enough !
 
D12
The characters nemesis is...
1
DEA, FBI or anything else from the big US government's alphabet soup
2
nothing less than a whole Columbian cartel
3
a more exotic crime organization (Yakuza, Triads, Vory v Zakone, Cosa Nostra... the choice is wide)
4
the Catholic Church (don't laugh at it ! Haven't you ever heard of nun commandos ?)
5
a methodical and incorruptible detective
6
a criminal mastermind who would patiently spin his web to get them
7
a highly-trained hitman
8
mercenaries from a private army
9
dumb, rotten to the core, but numerous crooked cops
10
an unscrupulous billionaire (and before you ask, yes you can choose Donald T.)
11
something more dreadful and obscure... a vampire ?
12
the Grim Reaper himself is after the characters... Bad Luck !

 
6.4 Benefit
What happened is a milestone for all of you. Living this event together has made you stronger. Now you're a tight-knit posse. Hence, once per game session you can invoke the good old times to give every character one bonus die for one action. But the situation must somehow recalls this founding event.

7. Gun porn

- Partie inchangée -


Ma "To do list" :
- finir les Fighting Styles & Tricks (les backgrounds de la VO) avec pour but d'offrir plus de diversité, mais sans trop en faire pour ne pas dénaturer l'aspect direct et léger du jeu.
- Ajouter un système d'XP
- Peut-être introduire une gestion de l'initiative qui me trotte dans la tête depuis quelque temps.
- Adapter le dernier chapitre  (GM Stuff) avec quelques stats de PNJ, des secrets (ou en faire des rumeurs) et adapter les tables de scénar aléatoire.
Une broutille en somme Mr. Green

J'espère finir les trois premiers points pour notre partie de demain.
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tobormory


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MessagePosté le: Mar 12 Avr - 17:12 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Un rapide petit retour sur notre partie d'hier soir...
Très chouette soirée. La création de perso avec les modifications apportées a donné des persos bien barrés. La séquence "comment nous sommes-nous rencontrés" a été un peu longue. C'était le risque, mais elle a permis à chacun de bien s'échauffer et de mieux cerner son perso avec des détails croustillants.
Pour l'aventure en elle-même, elle a permis de mettre à jour quelques besoins côté règles (surprise, manoeuvres spéciales genre désarmer) que j'ai gérés au "doigt mouillé". Je ne sais pas trop si j'ai envie d'en faire des règles ou des actions MOFO... J'ai deux joueurs qui trouvent déjà qu'il y a trop de choix sur ce dernier point...
En tout cas, dans l'ensemble, mes joueurs aiment beaucoup ce système. ça motive pour continuer !
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Blakkrall


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MessagePosté le: Mar 12 Avr - 20:05 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Bien joué mon Bobor !
Vive le d12 !
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When you have to shoot, shoot, don't talk !

"Un peuple prêt à sacrifier un peu de liberté pour un peu de sécurité ne mérite ni l'une ni l'autre, et finit par perdre les deux."
Benjamin Franklin
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Kobayashi
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MessagePosté le: Mar 12 Avr - 21:35 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Je vais clairement réduire le nombre d'actions MOF, certaines étant assez redondantes en plus...

EDIT : et félicitations pour la partie !
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tobormory


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MessagePosté le: Mer 13 Avr - 09:55 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Oui, je crois en effet qu'il y a un peu de ménage à faire du côté des actions MOFO.

It's all in the reflexes (1)
est cool, mais j'augmenterais nettement son coup parce que j'ai une joueuse qui n'a pas arrêté de l'utiliser. En fait c'était sa seule utilisation des MOFO points. Ce n'est plus drôle au bout d'un moment.

Sad Story, 'got a smoke ? (1) Nickel ! rien à reprocher. C'est pas cher, mais on paie quand même pour être blessé. C'est cool ! Mr. Green

Just take a chill pill (1), j'ai rien contre. Assez souvent utilisé, mais +1D ce n'est pas un énorme avantage. Pas grand chose à en dire sinon que c'est pas l'action la plus fun.

I have many hidden talents (2), 2 MOFO pts pour obtenir un 12 en dehors des combats, c'est honnête, mais pas hyper fun. Je crois que je virerais, quitte à en faire un background (avec limitation).

Can't argue with a confident man (2), très fun et plutôt puissant tel que je le comprends, mais je ne suis pas trop sûr. Il faudrait sans doute le clarifier.

Payback time ! (2), j'aime beaucoup parce qu'il nous a réservé quelques bonnes rigolades lorsqu'un joueur l'utilise et fait un tirage de merde (1 et 1... cool, tu fais 3 )

Come on you mindless motherfuckers (3), c'est du lourd et ça donne des scènes WTF très cool.

I never miss (3), pas mal mais marche un peu sur les platebandes de Can't argue with a confident man. Peut-être un peu cher pour son effet... enfin tout dépend quand est-ce qu'il est joué (avant/après le tirage).

I'm serious as a heart attack (3)
, rhooo le truc très cool et cher. Chez mes joueurs, il est vu comme le top à garder pour le climax contre le bad guy. Peut-être un peu trop puissant avec ses 2D bonus.

Au final, et ce n'est que mon opinion à chaud, je passerais de 9 à 7 actions MOFO (ça fait encore sans doute trop, mais c'est dur de choisir !)
2 à 1pt : Sad Story et Chill Pill
2 à 2pts : Payback et It's all in the reflexes (qui passerait donc à un coût plus élevé)
2 à 3pts : Mindless motherfuckers et un mix entre Can't argue et I never miss
1 à 4pts : Heart Attack (tel qu'il est avec ses 2d bonus et ses dégâts même si le joueur échoue)

Many hidden talents passerait peut-être dans les backgrounds ou je le supprimerais (je n'ai jamais été fan du "prendre 10/prendre 20" de D&D).
D'une manière générale, il faudrait établir un principe clair pour que les actions MOFO et les backgrounds ne se marchent pas dessus : définir le type d'effet de chacun. Je verrais bien : MOFO actions agissent sur les dés / Backgrounds permettent des choses qu'on ne peut pas faire sans eux. Je ne sais pas trop si je suis clair Embarassed

Pour les actions MOFO, ce que j'aime le plus ce sont les interactions PJ/PNJ (joueurs/MJ) que certaines permettent. C'est ludique et très fun en partie. Pour être encore plus fun, je crois même que je vais doter les very bad guys de quelques MOFO points aussi (6 par exemple). Il n'y a pas de raison ! Moi aussi j'ai envie de leur piquer des dés  Twisted Evil
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Dernière édition par tobormory le Ven 15 Avr - 20:28 (2016); édité 1 fois
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tobormory


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MessagePosté le: Mer 13 Avr - 19:13 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Allez ! Pour une dernière fois, je vous livre le fruit de mon travail de cette après-midi. La partie rumeurs/inspirations...

Citation:

Ideas to get your campaign going
It's a fact ! Bad boys don't tweet and not only because the desert hardly provides a full access to the Internet. Nevertheless bad boys are worse than teenage schoolgirls when it comes to spread rumors. Here are some gossips you may hear on both sides of the border.
·       For years, the Vatican has waged a secret war on vampires. Its holy hunters were about to win until the emergence of a more resilient blood suckers species.
·       Salvadoran cartels use ninjabots.
·       The Sisters of Vengeful Mercy are a renegade nun commando. They works for the Chinese Government now.
·       HOMSEC is just another name for Medellin cartel.
·       Aliens created chupacabras to protect their landing sites.
·       The Mexican government is just a joke. Such a thing never existed.
·       Gangs are using orphanage as cover for their crack houses.
·       El Chango, a deceased Mexican drug lord, buried his treasure somewhere in the Sonoran desert but the place is full of zombies.
·       Emiliano Zapata is still alive and kicking. He's actually a luchador named Chile Loco.
·       Soviets have converted a Mayan pyramid into a secret nuclear missile site.
·       Dial 666 on a phone booth in Tijuana and you will be rich unless El Diablo answers the phone.
·       La Llorona haunts this section of the Rio Bravo. Quench her thirst of revenge with the blood of the local jefe and you could be incredibly lucky for the rest of your life.
·       HOMSEC uses bordellos in Ciudad Juarez to collect DNA and clone people.
·       A female mariachi band is trying to take control of the drug market in Nogales. The town is on the brink of war.
·       Area 51 is a retirement home for celebrities and Elvis is its manager.
·       A new type of drug could be responsible for spontaneous combustions.
·       La Policia Federal maintains a unit of bikini girls with machine guns. Those Federales rock !
·       A pale rider roams the desert and Hell follows with him.
·       All nuns are bad ant that ain't a rumor !
 
And to put an end to this chapter, here is an old popular belief among the outlaws :

Three gold-plated glocks for the Narco-kings under the sky,
Seven for the Drug Lords in their halls of dope,
Nine for Mortal Jefes doomed to die,
One for the Great Pablo in his dark hacienda
In the Land of Cartels where the Cash flows.
One Glock to rule them all, One Glock to find them,
One Glock to bring them all and in the underworld bind them
In the Land of Cartels where the Cash flows.
  


Will your characters find the mythic Pablo Escobar's gold-plated glock ? Will they fulfill the prophecy to become the kings of the underworld ?


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Kobayashi
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MessagePosté le: Jeu 14 Avr - 09:43 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Ah ah j'aime beaucoup la conclusion !
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tobormory


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MessagePosté le: Jeu 14 Avr - 10:57 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Merci ! ça a commencé comme une blague et c'est devenu le sujet de notre campagne actuelle
Bon, je dois admettre que c'est très fumé, mais c'est complètement notre style et c'est la seule façon que je conçois de jouer dans un univers aussi crade que celui des cartels.
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Saerzin


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MessagePosté le: Jeu 14 Avr - 11:59 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

j'ai adoré lire totu ça. C'est drôle, c'est couillu, et ça donne franchement envie!
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Hey, quand est-ce qu'on joue?
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tobormory


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MessagePosté le: Jeu 14 Avr - 15:45 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Merci, Saerzin ! Tes compliments me vont droit au coeur. Maintenant les côtés drôle et couillu sont déjà dans l'original de Kobayashi. Frontera est plus un travail de relookage de The Hardway qu'autre chose.
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tobormory


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MessagePosté le: Ven 15 Avr - 15:17 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

Alors que je touche à la fin de mon adaptation, j'ai d'un coup un gros doute sur les combats. Je me demande si ça ne serait pas mieux de les résoudre comme dans Dreadful & Obscure (par exemple), c'est-à-dire en introduisant une Défense pour chaque PJ/PNJ...
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Kobayashi
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MessagePosté le: Ven 15 Avr - 15:24 (2016)    Sujet du message: [WIP] Frontera Répondre en citant

C'est sûr que ça fait gagner du temps... Et c'est au programme de la V2
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MessagePosté le: Aujourd’hui à 13:33 (2017)    Sujet du message: [WIP] Frontera

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